Aşırı Tüketimi Tavsiye Edilmeyen Gıdaların Reklamı


Çocuklara yönelik reklamlar ile ilgili olarak reklam mevzuatında detaylı ve sınırlayıcı düzenlemeler bulunmaktadır. Bu düzenlemelerin amacı genel olarak çocukları, tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edebilecek reklamlara karşı korumak olup  bu türden reklamların yasak olduğu en başta açıkça belirtilmiştir. Reklam Kurulu da incelediği reklamlarda ve kararlarında özellikle bu hususa dikkat etmekte; ebeveynlerin çocuklarına yönelik sevgi, şefkat, bağlılık gibi hassasiyetlerini istismar eden veya reklamı yapılan ürüne sahip olmanın ya da o ürünü kullanmanın çocuğa yaşıtı olan diğer çocuklara göre fiziksel, sosyal veya psikolojik bir üstünlük sağlayacağına veya o ürüne sahip olmamanın aksi yönde bir etki oluşturacağına yönelik mesajlar içeren reklamlara ilişkin olarak durdurma, para cezası gibi ciddi yaptırımlar uygulamaktadır.

Bunun yanı sıra çocuklara yönelik özellikle gıda reklamları ile ilgili olarak yayın hizmetlerinde daha ciddi sınırlamalar uygulanmaktadır. Bunun için Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan 2018 tarihli Besin Profili Modeli Ve Hazırlanan Gıda Ve İçecek Listesi gıda ve içecekleri kırmızı, turuncu ve yeşil olmak üzere üç kategoride sınıflandırmıştır. Buna göre “Çikolata, şeker, şeker, kek, bisküvi, meyve suyu, enerji içeceği, cips, çerez…” gibi aşırı tüketimi Sağlık Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı tarafından tavsiye edilmeyen gıdalar kırmızı kategoride yer almakta olup turuncu kategoride “kuruyemiş, kraker, kahvaltılık gevrek, tam yağlı süt ürünleri, hamur ürünleri, yağ…”, yeşil kategoride ise “taze meyve, sebze, et, balık, yumurta…” ve benzeri ürünler yer almaktadır.

Yayın Hizmeti Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik uyarınca; Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan Besin Profili Modeli Ve Hazırlanan Gıda Ve İçecek Listesi’nde kırmızı kategoride yer alan yiyecek ve içeceklerin ticari iletişimi çocuk programlarının başında ve sonunda veya bu programların içinde yapılması yasaklanmıştır. Turuncu kategoride yer alan gıda maddeleri için bazı kriterler belirlenmiş olup bu kriterlere uymamaları halinde onların da çocuk programlarıyla birlikte reklamı yapılamayacaktır. Yeşil kategoride yer alan gıda maddelerinin reklamı çocuk programlarında ve diğer programlarda yapılabilmektedir.

Daha fazla görüş

Paylaş