Türkiye’de Yapay Zeka Düzenlemeleri: Gelişmeler ve İş Dünyasına Yansımaları
Yapay zeka (YZ), hızla gelişen ve iş dünyasında geniş çapta kullanılmaya başlayan teknolojilerden biri olarak dikkat çekiyor. Hem kamusal hem de özel sektörlerde yaygın kullanım alanı bulan yapay zeka, Türkiye’de de önemli bir gündem maddesi haline gelmiş durumda. Günlük hayatta da özellikle çeviri, öneri/araştırma ve asistan uygulamalarıyla hayatımıza giren yapay zeka, bugün pek çok veriyi bir insana kıyasen çok kısa sürelerde analiz edebiliyor ve bu sayede iş dünyasında… »
İlaç Endüstrisinde Yapay Zeka Destekli Patentler
Yeni bir reçeteli ilacın geliştirilmesi pahalı ve uzun bir süreçtir. Tufts İlaç Geliştirme Araştırma Merkezi’nin bir çalışmasına göre, bir ilacın piyasaya sürülmesinin tahmini maliyeti yaklaşık 2,558 milyar dolardır. İlacın geliştirilmesi için geçecek süre ve maliyetin yüksekliği, sürecin karmaşıklığı ve yapılan tüm yatırımlara rağmen etkin ve güvenli bir ilaca erişilememe riskinin varlığı karşısında ilaç endüstrisinin sürdürülebilir ve inovasyona yatırım yapmaya devam… »
İlaç Endüstrisi Yapay Zeka Destekli Patentler İle Şahlanıyor
İlaç endüstrisi, yapay zeka destekli buluşları, yalnızca ilaç etkin maddesi geliştirmekte değil, günlük operasyonlarının tümüne adapte ederek 250 milyar dolarlık bir pazara erişebilir! Yapay zekâ, akıllı telefonlarımızı güçlendiren teknolojiden, otomobillerdeki otonom sürüş özelliklerine ve perakendecilerin tüketicileri şaşırtmak ve memnun etmek için kullandığı araçlara kadar her şey aracılığıyla hayatımıza kademeli olarak nüfuz etti. Bu nedenle, ilerlemesi neredeyse fark… »
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklikler
30 Ekim 2024 tarihli 32707 sayılı Resmi Gazete’de 7529 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun yayımlanarak özellikle Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun doğrudan satış ve yaptırım düzenlemeleri ile Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da değişiklik yapılmıştır. Kanunun bir kısım maddeleri yayımladığı 30 Ekim 2024 tarihinde yürürlüğe girmiştir, bir kısmı ise ileri tarihlerde yürürlüğe… »
Genetik Kaynaklar ve Geleneksel Bilgilerin Fikri Mülkiyet Hakları ile Korunması - Güncel Gelişmeler ve Türkiye’nin Konumu
Giriş Genetik kaynaklar ve geleneksel bilgiler, sadece kültürel ve tarihi önemleri açısından değil, aynı za- manda bilimsel araştırmalar, tıbbi gelişmeler ve sürdürülebilir kalkınma açısından da büyük değere sahiptir. Bu kaynaklara olan küresel ilgi arttıkça, onları korumak için etkili fikri mülkiyet hakları me- kanizmalarına duyulan ihtiyaç da giderek artmaktadır. Bu makale, genetik kaynaklar ve geleneksel bilgilerin fikri mülkiyet hakları ile korunmalarının yollarını… »
Kripto Varlıklara İlişkin Düzenlemeler Yürürlükte
Kripto varlıklara ilişkin hukuki bir düzenleme yapılması ihtiyacı uzun süredir tartışılmaktaydı. 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nda 7518 sayılı Kanun (“Kanun”) ile yapılan ve 2 Temmuz 2024 tarihli ve 32590 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren değişiklikler ile kripto varlıklar, Türk hukukunda ilk kez kapsamlı bir hukuki zemine oturtulmuş oldu. Kanun pek çok açıdan ikincil düzenleme yetkisini Sermaye Piyasası Kurulu’na (“Kurul”) bırakmış olup Kanunun… »
İlaç Ruhsatlandırma Başvurularının Takvimlendirme Süreçleri
Giriş Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ruhsatlandırma Başvurularının Takvimlendirme Süreçlerine İlişkin Kılavuz (“Kılavuz”), Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu’na (“Kurum”) yapılan beşeri tıbbi ürün ruhsat başvurularının değerlendirilmesi sürecini düzenlemeyi amaçlamaktadır. Kurum, ön incelemesi uygun bulunan başvurular için takvimlendirme süreçlerine ilişkin usul ve esasları belirlemiştir. Kılavuz, ilk olarak 2023 yılında Kurum’un web sitesinde yayınlanmış olup, Aralık 2023, Şubat… »
Gerçekten Türkiye’nin 1 Numarası Mı?
Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmelik (“Yönetmelik”) 8. maddesinde karşılaştırmalı reklamların belirli koşullar altında yapılabileceğini düzenlemekte ve ilgili maddenin 1. fıkrasının a bendi karşılaştırmalı reklamların “aldatıcı ve yanıltıcı olmamasını” ve f bendi de “nesnel, ölçülebilir, sayısal verilere dayanan iddiaların; bilimsel test, rapor veya belgelerle ispatlanması” koşullarını düzenlemektedir. Yönetmelik aynı zamanda, reklam verenin iddialarını… »
Markalar Arasındaki Konsept Benzerliği Değerlendirmesine Işık Tutan Güncel Yargıtay Kararları
6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu’nda marka tescilinde nispi ret nedenlerinin düzenlendiği 6’ncı maddenin 1.fıkrasında karıştırılma ihtimalinin varlığı için mal ve/veya hizmet benzerliği ile birlikte markaların “aynılığı ya da benzerliği” şartı aranmaktadır. Markalar arasındaki benzerlik kıstasında yaygın olarak görsel, işitsel ve anlamsal benzerlik üzerinde durulmakta ve bunlardan birinin varlığı mal ve/veya hizmet benzerliğinin de mevcut olması halinde, markalar arasında… »
Son Yılların En Dikkat Çekici Rekabet Hukuku Konusu: İş Gücü Piyasalarında Rekabet İhlalleri
İş gücü piyasalarına yönelik rekabet ihlalleri nedeniyle Rekabet Kurulu’nun (“Kurul”) inovasyon odaklı teknoloji şirketlerine, ilaç şirketlerine ve bilişim sektöründe faaliyet gösteren şirketlere yönelik son yıllarda yürüttüğü yerinde incelemeler ve açılan soruşturmalar ile birlikte, Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un (“Kanun”) işgücü piyasalarına yönelik uygulaması ve iş gücünün hareketliliği ile çalışanların ücret ve diğer çalışma koşulları üzerinde rekabeti kısıtlayıcı… »
Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ve Özel Tıbbi Amaçlı Gıdaların Tanıtım Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik Taslağı İkinci Kez Görüşe Açıldı
Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu (“Kurum”), 2024 yılının ikinci çeyreğinde resmi internet sitesinde bir duyuru yayınlayarak Beşeri Tıbbi Ürünlerin ve Özel Tıbbi Amaçlı Gıdaların Tanıtım Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik Taslağını (“Taslak”) dış görüşe sunmuştu. İlk versiyonda önerilen önemli değişiklikleri buraya tıklayarak inceleyebilirsiniz. Sektör paydaşlarının görüşleri doğrultusunda Taslak’ta güncellemeler yapılmış olup yeni versiyon Kurum’un resmi internet sitesinde… »
Markalar Arasındaki Benzerlik İncelenmesinde Bütünsel İnceleme Yapılması Gerekliliği Yakın Tarihli Bir Yargıtay Kararında Tekrar Vurgulandı
Türk Patent ve Marka Kurumu (“TÜRKPATENT”) Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu (“YİDK”), itiraz sahibinin markasındaki ana unsur olan sözcükle aynı sözcüğü içeren bir başka marka başvurusunu reddetmiştir. İlk Derece Mahkemesi, markaların şekil ve renk kombinasyonuna bağlı olarak genel görünüm itibariyle farklı olduklarına hükmederek TÜRKPATENT YİDK kararının iptaline karar vermiştir. Yargıtay da benzerlik incelemesinde bütünsel değerlendirmenin önemini ortaya koyarak İlk… »