Sosyal Medya Reklamları ve Etkileyici Pazarlama

Türkiye’de, sosyal medya üzerinden yapılan reklamlara ilişkin özel bir hukuki düzenleme, özel bir kanun, yönetmelik veya öz denetim kuralları bulunmamaktadır. Bu kapsamda sosyal medya üzerinden yapılan reklamlar da Türkiye’de reklamcılık alanındaki yasal düzenlemelerin genel ilkeleri olan doğruluk, dürüstlük, yanıltıcı ve kamu düzenine aykırı olmama, haksız rekabete yol açmama gibi genel prensiplere uygun olmalıdır.

Etkileyici pazarlama, tanıklı reklamın bir alt türü olarak düşünülebilir. Tanıklı reklamlarda tanıklığına başvurulan kişi, kurum veya kuruluşun tecrübesine, bilgisine veya araştırma sonuçlarına dayanmayan ve gerçek olmayan hiçbir tanıklık ya da onay ifadesine yer verilmemesi ve atıfta bulunulmaması gerekmektedir. Etkileyici pazarlama yönteminde ilk hukuki sorun, ürünün reklamını yapan sosyal medya fenomeninin ilgili marka ve ürün hakkındaki beyanlarının, yorumlarının gerçek bir deneyime mi dayandığı yoksa marka ile bir reklam anlaşması mı yaptığı noktasında ortaya çıkmaktadır.

Sosyal medya fenomenleri ve etkileyici pazarlama yöntemi ile ilgili diğer hukuki mesele; marka tarafından maddi olarak desteklenen ve kendisine menfaat sağlanan sosyal medya fenomeni tarafından ürünün tanıtımı faaliyetinin reklam olduğunun açıkça tüketiciye iletilmediği durumlarda ortaya çıkmaktadır. Etkileyici pazarlamada da yapılan beyanın “reklam” olduğunun açıkça anlaşılması gerekmektedir. İlgili ürünü tanıtan sosyal medya fenomenine ürün veya hizmeti tanıtılan marka tarafından bir ücret ödemesi yapıldığı veya benzer bir menfaat sağlandığı durumda reklam sayıldığından ilgili faaliyetin reklam olduğunun veya ilgili sosyal medya fenomeninin marka sahibi tarafından maddi olarak desteklendiğinin, bu kişiler arasında maddi bir bağlantı olduğunun tüketiciye açık bir şekilde bildirilmesi gerekmektedir. Herhangi bir tweet veya sosyal medya platformlarında yapılan herhangi bir paylaşımda bunun reklam olduğunu yeterince açık değilse örtülü reklam yasağı kapsamında idari yaptırım uygulanması mümkün olabilmektedir. Örtülü reklam şeklinde sunulan bir etkileyici pazarlama faaliyeti ya da alkol, tütün ürünleri gibi reklamı yasak ürün gruplarının etkileyici pazarlama yöntemi ile tanıtımı kanun dolanılması olarak kabul edilebilir ve yasaklanabilir.

Reklam Kurulu’nun faaliyeti herhangi bir medya türü ile sınırlı değildir ve sosyal medya reklamları da dahil olmak üzere her türlü mecrada yayınlanan reklamların inceleme ve denetimini kapsamaktadır. Bununla birlikte sosyal medya üzerinden yayınlanan reklamların denetiminin daha zayıf olduğu gözlemlenmektedir. Yine de reklam verenlerin bu konuda tedbirli davranmaları gerekmektedir.


Aboneliğinizi Yönetin

Güncel hukuki görüşlerimiz ve etkinliklerimiz hakkında özelleştirilmiş bilgilendirme için abone olun.