Türkiye’de Alkol Reklamları

Türkiye’de alkollü içeceklerin her türlü medyada reklam, kampanya, tanıtımı ile alkollü içeceklerin tüketimini ve satışını teşvik edebilecek her türlü faaliyetler yasaklamıştır. Bu yasak televizyon ve radyodaki yayınları, sinema reklamlarını, ürün yerleştirmeleri, basılı medya ve benzeri ile sosyal medya ile her türlü dijital platformu da içermektedir.

Yasak kapsamında alkollü içkilerin marka, logo, amblem ve işaretlerinin iş yerlerinin içinde, dışında, vitrinlerinde, tabelalarında, satış ünitelerinde, soğutucularında, taşınabilir veya sabit her türlü materyal üzerinde bulundurulması da yasaktır. Ancak açık alkollü içki satış ve servis ruhsatını haiz restoran, kafe gibi işyerlerinde servis amaçlı materyallerde - ki bunlar da servis amaçlı materyaller bardak, tirbuşon, buz kovası, şişe açacağı vb. doğrudan ürünün sunumu ile ilgili ürünlerle sınırlı olarak yorumlanmaktadır - alkollü içki marka, amblem ve logoları kullanılabilir. Masa örtüleri, peçeteler, sandalyeler, yiyecek içecek menüleri, tuzluklar, tabaklar doğrudan alkollü içki servisine yarayan materyaller olarak kabul edilmemektedir. Dolayısıyla bu ürünlerin de üzerinde alkollü içki marka ve işaretlerinin bulunmaması gerekmektedir.

Alkollü içecek üreticileri, ithalatçıları ve pazarlamacıları ürünlerin markasını, logosunu veya işaretini kullanarak herhangi bir etkinliğe sponsor olamaz. Ayrıca alkollü içeceklerin promosyon, hediye veya ücretsiz olarak dağıtımı da yasaktır. Alkollü içeceklerin uluslararası tanıtımı için sadece özel fuarlar ve bilimsel yayınlar ve faaliyetler gerçekleştirilebilir.

Yukarıdaki sınırlamaların yanı sıra, alkollü içeceklerin adları, markaları ve diğer ayırt edici unsurları, alkolsüz ürünler ve başkaca diğer ürünler üzerinde kullanılamaz. Tüketicilere yönelik tadım faaliyeti yapılamaz, yalnızca üreticilere ait tesisler ile ithalatçı ve toptan satıcılara ait işyerlerinde, satış belgesini haiz kişilere ve bu kişiler tarafından görevlendirilmiş çalışanlarına yönelik olarak tadım amaçlı sunum uygulaması mümkündür.

Yukarıdaki kısıtlamalar 2013 yılından bu yana yürürlükte olmasına rağmen, internet üzerindeki ihlallere karşı denetim daha esnek şekilde uygulanmaktaydı. Yakın zamanda alkollü içecek markalarının Twitter ve Instagram sayfalarına Türkiye’de yerleşik kullanıcılar tarafından erişim engellenmeye başlanmasıyla internet üzerinden yürütülen tanıtımlarla ilgili boşluklar engellenmeye başlanmış oldu.


Aboneliğinizi Yönetin

Güncel hukuki görüşlerimiz ve etkinliklerimiz hakkında özelleştirilmiş bilgilendirme için abone olun.