Tütün Mamulleri Ambalajlarında Tek Tip Paketleme

4207 sayılı Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanun’da (“4207 Sayılı Kanun”) 05.12.2018 tarihinde yapılan değişiklikler ve 01.03.2019 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren, Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından hazırlanan, Tütün Mamullerinin Üretim Şekline, Etiketlenmesine ve Denetlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) uyarınca sigara paketleri dahil tüm tütün mamullerinin, birim paketi ve grupmanı üzerindeki sağlık uyarılarının yanı sıra tek tip olarak tasarlanmış düz ve standart biçimde etiketleme ve paketlemeye ilişkin yeni düzenlemeler getirilmiştir.

İlgili kanun ve Yönetmelikte sigara paketlerinin tek tip ambalajlanması ile ilgili olarak son derece detaylı ve teknik birtakım düzenlemeler bulunmakla birlikte genel olarak Türkiye’de üretilen veya ithal edilen tütün ürünleri markanın yazım şekli, yazı karakteri, punto boyutu, paket üzerindeki konumu, paketlerin rengi, diğer yazı, ibare ve şekiller dahil olmak üzere aynı şekilde tasarlanmış düz ve standart paket biçiminde piyasaya arz edilecektir. Tütün ürünlerinin ambalajlarının Pantone kraft kahvesi renginde, ambalaj üzerinde yer alan üretici firmanın markasının ise Pantone Cool Gray renginde olması zorunluluğu getirilmiştir.  Tütün ürünlerinin kolisi ve içerik unsurları dahil hiçbir unsurunda üretici firmanın markası,  logosu, simgesi veya sair işaretlerin bulunmaması gerekmektedir. Anılan marka yalnızca düz yazı ile belirlenen renk ve yazı büyüklüğünde yazılabilmektedir.

Uzun yıllardan beri tütün ürünleri üzerinde belli boyut ve ölçülerde uygulanan sağlık uyarılarına da mevzuatta yapılan son değişiklikler ile özel bir önem atfedilmiş olup tütün ürünü paketleri ile nargile şişelerinin üzerine uygulanacak olan resimli ve Türkçe yazılı sağlık uyarılarının boyutu paket ve şişelerin en geniş her iki yüzünde yüzde altmış beşten yüzde seksen beşe çıkarılmıştır.

Bunun yanı sıra tüketicilerin tütün ürünlerine erişiminin kısıtlanması ve kimi satış noktalarında son derece çekici şekilde satılabilen tütün ürünlerinin satış noktalarında kapalı dolaplarda, tüketicilerin ulaşamayacağı ve göremeyeceği şekilde satışa sunulması zorunluluğu getirilmiştir.

Son olarak Televizyonda yayınlanan programlar, filmler, diziler, müzik klipleri ve reklam ile tanıtım filmlerinin yanı sıra sinema ve tiyatrolarda gösterilen eserlerde, internet, topluma açık olan sosyal medya ve benzeri ortamlarda tütün ürünlerinin kullanılması ve görüntülerine yer verilmesi yasaklanmıştır.

Uyum süreci kapsamında; tütün sektöründe faaliyet gösteren firmalara halihazırda piyasaya arz edilmiş olan paketlerin nihai olarak kaldırılması ve yeni düzenlemeler ile uyumlu paketlerin piyasaya arzı için verilen süre 05.01.2020 tarihinde sona ermiş olup tek tip paketlemeye geçiş süreci tamamlanmıştır. Bu şekilde son yıllarda İngiltere, Fransa, Norveç, Avustralya ve Yeni Zelanda gibi ülkelerde uygulanmaya başlanan sigara ve tütün ürünlerinde tek tip paketlemeye Türkiye’de de geçilmiştir.


Aboneliğinizi Yönetin

Güncel hukuki görüşlerimiz ve etkinliklerimiz hakkında özelleştirilmiş bilgilendirme için abone olun.